Gå til hovedindhold

Viden og værktøjer

Organisatorisk sundhedskompetence er måden, organisationer og systemer gør information og tilbud tilgængelige for mennesker med forskellig sundhedskompetence.

Indhold

    ”Organisatorisk Sundhedskompetence kan blandt andet handle om at tilpasse sine sundhedstilbud, så borgerne oplever nem adgang, forstår hvad tilbuddet går ud på og kan handle på det.
    Uanset deres uddannelsesbaggrund, sociale netværk og digitale kompetencer.”

    Helle Terkildsen Maindal, Professor, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet

    Ønsker du mere information om et redskab, kan du læse mere på Aarhus Universitets hjemmeside om sundhedskompetence.

    Værktøjer

    OS er et værktøj til at evaluere og forbedre sundhedskompetence i organisationer f.eks. kommunale tilbud eller en sygehusafdeling. En OS-proces består af tre workshops. Medarbejdere på alle niveauer kan inddrages i at udvikle en lokal tilpasset handleplan med det formål at styrke organisationens sundhedskompetence. 

    The Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) er et samtaleværktøj for sundhedsprofessionelle, der hjælper med at kortlægge borgeres sundhedskompetence. Det består af 10 åbne spørgsmål fordelt på fem områder. Spørgsmålene kan anvendes samlet eller enkeltvis f.eks. i afklaringssamtalen med borgeren. 

    Spørgeskemaer

    The Brief Health Literacy scale for Adults (B-HLA) er et spørgeskema med 10 spørgsmål, der vurderer borgeres sundhedskompetence. Skemaet bygger på fem elementer af sundhedskompetence; viden, praktisk viden, kritisk tænkning, selvbevidsthed og lokal deltagelse. 

    The Health Literacy Questionnarie (HLQ) er et spørgeskema med 44 spørgsmål, der kortlægger borgerens sundhedskompetence ud fra ni områder. Hvert område består af 4-6 spørgsmål og kan bruges individuelt eller samlet. 

    The eHealth Literacy Questionnaire (eHLQ) hjælper med at afdække borgeres digitale sundhedskompetence på syv områder f.eks. evne til at anvende teknologi, forstå sundhedsdata og have tillid til digitale løsninger. 

    Publikationer

    Sundhedsstyrelsen har udgivet en rapport om forskelle i borgernes møde med sundhedsvæsenet og den hjælp, de får. Forskellene skyldes ofte systemets opbygning og kommunikationen mellem borgere og sundhedspersonale. Rapporten præsenterer otte veje til at mindske uligheder gennem organisatorisk sundhedskompetence, så alle får den støtte, de har brug for.

    Læs rapporten Sundhedskompetence i det danske sundhedsvæsen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.